Podróże w czasie

JAZZ TRIO

cd-podroze_w_czasie

JAZZ TRIO

Wojciech Puszek – fortepian
Romuald Twarożek – kontrabas
Arek Skolik – perkusja

1. Powiew przeszłości 7:34
2. Wieczorna Muza 6:37
3. Dzień Zaduszny 10:12
4. Podróże w czasie 8:57
5. Eskapada 6:47
6. Niedziela 8:12
7. Czas Zatrzymany 7:58

Łączny czas 56:35

Utwory 1-6 kompozycje Wojciech puszek,
utwór 7- kompozycja Arek Skolik.

Recenzje:

  • Podróże w czase rec.1
  • O płycie Andrzej Schmidt

    Trio jazzowe to skromny aparat, ale tym większe wymagania stawia trójce wykonawców. Na tym dysku słuchamy trójki muzyków współpracujących ze sobą od lipca 2002 roku, mających swe własne, różne doświadczenia i powiązania z wybitnymi postaciami jazzu. Najobfitsze są muzyczne asocjacje Wojtka Puszka, pianisty i kompozytora, który zaczynał na styku lat 70-ych i 80-tych od sukcesu na festiwalu Jazz Juniors: wyróżnienie indywidualne i II nagroda dla zespołu Seyen Up. Puszek ma za sobą czteroletnią współpracę z Januszem Muniakiem /dwie płyty/ z grupą Tie Break i zespołem In Tradition koncerty na festiwalach /Jazz Jamboree, Umbria/ z udziałem takich gwiazd jazzu, jak Freddie Hubbard i Joc Newman. Perkusista Arek Skolik to również kompozytor i aranżer znany z płyt zespołu Grall i dwóch płyt Stanisława Soyki. Koncertował w Kanadzie, Danii i Niemczech. Współpracuje z Triem Joachima Menda i grupami Tymona Tymańskiego. Absolwent wydziału jazzu katowickiej Akademii Muzycznej, Romek TWAROZEK grał w kwintecie Jerzego Małka /I nagroda na Jazz Juniors 1997/ i krótko potem miesięcznik Jazz Forum wydal ich płytę „By Fiye”.

    Nagrania na tym krążku to przemiła wędrówka poprzez odcienie nastrojów tworzonych głównie fortepianem Wojtka Puszka. Nasuwają się tu analogie z nastrojowością Jarretta i subtelnościami Flanagana i Wyntona Kelly. Balladom jazzowym bardziej właściwe od kontrastów są odcienie i takimi są prawie wszystkie kompozycje pianisty /1 -6/ urzekające odcieniami dynamiki oraz podporządkowane wyrazowi imponującej biegłości. Słuchającym dadzą te utwory dużą satysfakcję. Są w nich introwertyczne zamyślenia, bez słów opowiadające klarowną, przeważnie łagodną muzyką o wrażliwości na świat .Tak właśnie powinno być. W tym rozfalowanym krajobrazie nastrojów uczestniczą z wyczuciem, dochodząc od czasu do czasu do planu pierwszego, kontrabas i bębny.

    Nie narzucając nabywcom tego dysku moich skojarzeń, pragną jednak zwrócić na kilka rzeczy parę uwag. Medytacyjny pierwszy utwór „Powrót przeszłości: balladowo poetycka „Wieczorna Muza”, nieco bardziej rozpędzona i swingująca, z godnym uwagi solem basisty i interesującym, ósemkowym walkingiem przy końcu. Bardzo osobisty, zamyślony „Dzień Zaduszny” wzrusza melodyczną narracją. Jest i tu dłuższe solo kontrabasu, po którym następuje modlitewne przesłanie i koda: zamierające uderzenia bębna. Tytułowy utwór /4/ „Podróże w czasie” rozpoczynają się miarowym pochodem akordów, z których rozwija się medytacja fortepianu. Energiczna „Eskapada” to coś w rodzaju muzycznej ilustracji do krótszego filmu .Ostatnia kompozycja pianisty na płycie „Niedziela”, zaczyna się śpiewnie, by hymnalnie przejść w optymistyczny pastoralny spacer po łąkach.

    Siódmym i ostatnim utworem na tej płycie jest kompozycja Arka SKOLIKA „Czas Zatrzymany”. Preludiujący fortepian utrzymuje się tu przez pierwsze minuty na pierwszym planie, by stopniowo ustąpić pola coraz bardziej agresywnym dżwiękom basu i bębnom, które przejmując inicjatywę walczą free o utrzymanie pierwszeństwa z grożnymi pomnikami i błyskawicami fortepian.